Gasballon - Algemeen

Terug naar beginpagina

04 oktober 2009

America's Challenge Race afgelast voor 2009

Logo America's Challenge 2009Gisteren waren alle gasballons gevuld. Het was wachten op afzwakkende wind. Om 21:00 Hr (LT) werd de helium en waterstof uit de ballons gelaten.

Op de middagbriefing vandaag (zondag 4 oktober), hebben de officials aangekondigd dat de race, die voorzien was te starten de voorbije nacht, dit jaar niet meer zal starten.

.

Geplaatst door Luc om 21:09 | Email dit naar een vriend

14th America's Challenge - start uitgesteld

De start van de 14th America's Challenge race voor gasballons die voorzien was voor vannacht (zaterdagavond, 3 okober) werd uitgesteld.

De wind op het Balloon Fiesta Park is veel te sterk om de ballons veilig te kunnen laten opstijgen. Er is deze middag (plaatselijke tijd) een briefing met de America's Challenge piloten waar de planning zal worden bekeken voor de volgende dagen. Vermoedelijk wordt dat dinsdag..

Geplaatst door Luc om 9:08 | Email dit naar een vriend

25 juni 2009

11. Friedrich Thode Wettfahrt

Deze 'duurvaart' die voorzien was voor dit weekend gaat niet door.

Zaterdag opstijgen gaat niet omdat de wind de ballons brengt naar België en Nederland, waar nachtvaarten spijtig genoeg nog altijd niet toegelaten zijn. Ook zit er behoorlijk wat kans op slechte weer.
Volgende optie was opstijgen de nacht van zaterdag op zondag. Dus na het front, hetgeen zorgt voor 'bijna geen wind'. De ballons gaan dan allemaal richting vliegveld Düsseldorf.
Dus ook hier is het vanuit Gladbeck zeker niet ideaal om een vaart van 19 uur te maken.

Om die reden heeft de organisatie zopas beslist om deze wedstrijd niet te laten doorgaan dit weekend. Wel is er een voorstel om deze wedstrijd alsnog dit jaar door te laten gaan. meer info natuurlijk via dit kanaal.

De piloten krijgen wel de kans om individueel op te stijgen op zondag vanop de startplaats Gladbeck.

Geplaatst door Luc om 21:26 | Email dit naar een vriend

19 juni 2009

6° Coupe de Nouveau Siècle

Tijdens de Lorraine Mondial Air Ballon is er ook een opstijgen van gasballons voorzien. Dit gaat door op 29 juli 2009.
Het betreft de 6° Coupe du Nouveau Siècle.

Informatie kun je bekomen bij de organisatie :

Pilatre de Rozier Organisation
Tel : +33 (0) 3 82 33 77 77
Fax : +33 (0) 3 82 33 72 72

Geplaatst door Luc om 10:22 | Email dit naar een vriend

29 maart 2009

Lichter dan lucht

WEB11110-2008_640.jpg
An Illustrated History of Balloons and Airships

Tom D. Crouch

Dit rijkelijk geïllustreerde boek beschrijft de lichter-dan-lucht vaarten vanaf de ontdekking van de archimedeskracht tot het allermodernste op het gebied van sportballonvaren en toekomstgerichte plannen voor luchtschepen. Veel meer dan een tijdslijn vol gebeurtenissen te zijn focust het boek zich op de mens - zwierig of driest, heldhaftig of schelmachtig - die geschiedenis schreven in de lucht. We ontmoeten de 18de eeuwse pioniers die het eerst de lucht in geraakten, de rondtrekkende aeronauten die een eeuw later twee continenten doorkruisten, de bemanningen van de grote rigide luchtschepen, en de moedige ballonvaarders die hun luchttuigen over oceanen en continenten stuurden in de jaren na WO2.

De eerste helft van het boek verhaalt de uitvinding van de luchtballon, de gouden periode van de professionele aeronautische showmensen in Europa en Amerika, het gebruik van ballonnen om erkenning te krijgen in de lucht, en de sleutelrol van luchtballonnen in het wetenschappelijk onderzoek.

De tweede helft vertelt het rijke verhaal van het luchtschip van de 18de eeuw tot zijn topperiode in de eerste helft van de 20ste eeuw, en de militaire en burgelijke toepassing van deze kolossen. De auteur besluit zijn boek met de moderne "blimps", de sportballonnen, en de dromen over een nieuwe toekomst voor het luchtschip.

De zeer bevattelijk geschreven tekst is geïllustreerd met een weelde aan foto's en prenten van het National Air and Space Museum in Washington D.C., het Musée de l'Air et de l'Espace in Le Bourget, het Zeppelin Museum in Zepplinheim, en het Imperial War Museum in London.

Tom D. Crouch, curator van de aeronautische afdeling van het Smithsonian Institution's National Air and Space Museum, heeft meer dan een dozijn boeken geschreven en uitgegeven. Hij won verschillende belangrijke prijzen voor zijn historische geschriften, waaronder ook prijzen uitgereikt door het American Institute of Aeronautics and Astronautics, en de Aviation/Space Writers Association.

HARDBACK
978-0-8018-9127-4 £19.00
April 2009 192 pagina's, 30 kleuren- en 80 zwartwit illustraties.

Wie graag een recensie-exemplaar wil ontvangen kan contact opnemen met:

Gary Hall
The Johns Hopkins University Press
c/o The Oxford Publicity Partnership Ltd
5 Victoria House
138 Watling Street East
Towcester
NN12 6BT, UK
Email: gary.hall@oppuk.co.uk
Tel: +44(0)1327 357770
Fax: +44(0)1327 359572

Geplaatst door Marianne om 11:10 | Email dit naar een vriend

14 september 2008

Mannen met een missie...

Maidenflight OH-ENI.JPG

Ben Mattsson en Olli Luoma, van de Aerostat Society of Finland, willen er alles voor doen om in 2009 als eerste Fins team deel te nemen aan de Coupe Aéronautique Gordon Bennett.
De twee warmeluchtballon piloten trokken richting Duitsland waar ze op 18/19 augustus 2007 hun eerste opleidingsvaart genoten onderleiding van Tomas Hora en Volker Löschhorn, een vaart die hen vanaf Magdeburg (Duitsland) naar Iller (Denemarken) bracht.

OH-ENI-02.jpgOH-ENI-03.jpg

Hun laatste opleidingsvaart vond plaats op 27/28 juli 2008.
Vanaf Stuttgart (Duitsland) naar Kecskemet (Hongarije)... een fantastische vaart via vijf landen (Duitsland, Oostenrijk, Tsjechië, Slowakije en Hongarije) en drie Europese hoofdsteden (Wenen, Bratislava en Boedapest)... langs de Donau... in 13 uur 17 minuten werden er 823 km overbrugd!

Nu kon er verder gewerkt worden naar Genève 2009 toe...

Bij Ballonbau Wörner werd er een bestelling geplaatst... begin juli kregen we de melding dat de Fin Pearl, dit is de doopnaam die de als OH-ENI geregistreerde ballon kreeg, bij Wörner in Augsburg voor het eerst was opgeblazen met lucht.
Het was dus wachten op mooi weer voor dé eerste vaart.

Op 24 augustus 2008 was het dan zover!!!

De Finse Parel steeg op in Stuttgart - Bad Cannstatt en dreef in oostelijke richting, goed 5 uur later werd de landing ingezet ten noord/oosten van Ulm in het plaatsje Unterbechingen raakte de mand terug de aarde.

OH-ENI-06.jpg

We wensen de bemanning van de 'Fin Pearl' nog veel behouden vaarten en GUT LAND!
WE hopen jullie zeker te zien in Genève, Zwitserland... 2009!

OH-ENI

Geplaatst door Luc om 19:08 | Email dit naar een vriend

06 september 2008

Helma Sjuts overleden

Helma SjutsHelma Sjuts is op 89 jarige leeftijd overleden.
In 1969 maakte zij haar eerste ballonvaart vanuit Münster. Zij heeft meer dan 6400 uren vaart op haar palmares, wat haar tot succesvolste vrouwelijke gasballonvaarder ter wereld maakt.

In 1970 behaalde Helma haar brevet en deed ze mee aan tal van wedstrijden en verbrak ze vele records. Haar talrijke deelnames aan de Coupe Aeronautique Gordon Bennett (´83-Parijs;´84-Zürich;´85-Genf;´87-Tirol; ´88-Bregenz;´89-Lech;´90-Lech;´91-Lech; ´92-Stuttgart) maakten haar ook internationaal bekend, Helma Sjuts is één van de bekendste vrouwelijke ballonvaarders te wereld.

In 2003 verscheen haar boek 'Ein leben in ballon'. In dit boek schrijft ze over haar passie voor ballonvaren, over veel van haar avontuurlijke vaarten maar ook over het technisch aspect van gasballonvaren. Deze verhalen worden geïllustreerd met vele prachtige foto's en documenten die een duidelijke blik op de spannende wereld van het ballonvaren geeft.

Helma Sjuts was niet gehuwd en had geen kinderen.
Foto: Luc & Donald Buyle

Ballonpost van Helma Sjuts


Geplaatst door Luc om 6:57 | Email dit naar een vriend

18 mei 2008

D-OCOX - Belgica II vaart opnieuw!

belgica2.jpgMidden 2007 kochten Jürgen Dobbelaere en Gino Ciers samen de enveloppe van de Belgische gasballon Belgica II.
Deze kwam te koop nadat Philippe en Ronny een nieuwe, lichtere ballon kochten, de Albert.
Het had nogal wat voeten in de aarde om de ballon in Duitsland op onze naam te laten keuren en in te schrijven, maar einde 2007 waren alle paperassen eindelijk in orde. En toen werd het slecht ballonweer...
Gelukkig waren we inmiddels de instructievaarten met instructeur Willy Eimers (en zijn ballon) gestart.

Op 19/2/08 was Willy niet vrij maar zouden we een vaart maken met Bob Berben, helaas was dichte mist de spelbreker. Wel konden we die dag samen met Bob al ons materiaal checken en was de D-OCOX zelfs volledig klaar om te vullen met waterstof. Nu waren we gerust, ons materiaal was (bijna) kompleet. Begin mei was het gunstig weer en konden we "Der Willy" strikken om een instructievaart te doen met onze Belgica II.

Lees verder : "D-OCOX - Belgica II vaart opnieuw!"

Geplaatst door Luc om 19:20 | Email dit naar een vriend

29 augustus 2007

En daar begint het verhaal van vrijdag, 24 augustus 2007!

Vrijdag, 24 augustus 2007

Een select gezelschap uit het Waasland, vergezeld door een Kempenzoon, laten zich afzakken naar het zuiden van Duitsland... meer bepaald naar Beieren.

De eindbestemming - Augsburg - het begin van alweer een nieuw avontuur.

Augsburg - reeds op 30 mei 1901 werd daar de 'Augsburger Verein für Luftschiffaart' boven de doopvont gehouden. In de daarop volgende eeuw zal Augsburg zich opwerken als dé ballonstad van Duitsland.

Augsburg - 27 mei 1931 - de zwitserse natuurkundige Auguste Piccard bereikt samen met zijn collega Paul Kipfer voor het eerst de stratosfeer rond de aarde. Ze bereiken de hoogte van 15.281 meter in een ballon gevuld met waterstof, na een vaart van 17 uur landen ze op de Hochgurgler gletscher in Oostenrijks Tirol.

Augsburg - 11 tot 14 september 1976 - het eerste Wereldkampioenschap voor Gasballons word hier betwist, de man die de eer van België moet hoog houden is Albert Vanden Bemden.

En daar begint het verhaal van vrijdag, 24 augustus 2007!

Augsburg is ook de stad waar Ballonbau Wörner, sinds 1986, gevestigd is... thans lag daar een maagdelijk witte ballon op de planken... luisterend naar de nickname 'Albert'!

Albert !

Het moment was aangebroken om de D-OAVB, dat is het registratienummer van de nieuwe aanwinst van Philippe en Ronny, voor het eerst te laten kennismaken met zijn natuurlijke habitat... de 'Blue Sky'!

Een aantal zandzakken werden van de mand gehaald... 'alles los'!!!

Licht als een veer kwam de ballon los van de Augsburgse bodem... de hoeveelheid ballast aan boord is voorlopig een goed bewaard geheim. Binnenin is de ballon niet meer zo donker als de nacht... de grafiethoudende coating werd vervangen door een zilverkleurige, elektrisch geleidende, variant... dit maakt dat de binnenkant van de ballon 'bright and shining' is.

Nee... recordhoogten werden (nog) NIET bereikt... en het werd ook GEEN endurance-vaart, maar 'Albert' loste de verwachtingen van Ronny én Philippe zeker in... zij én ook 'Albert' zijn klaar voor de komende Gordon Bennett!!!

Wordt vervolgd... Brussel, september 2007

Bij deze wensen we de mannen (en vrouwen) van de 'Cercle Belgica' een dikke proficiat... maar bovenal een behouden vaart.

Glück ab - gut Land...

Vaartverslag : Klik Hier

Geplaatst door Luc om 0:06 | Email dit naar een vriend

06 juli 2007

VEILIG GELAND!!!!!!

DavidVEILIG GELAND!!!!!!

Vaart ten einde. Geland met 15 kts!!!!
Iedereen bedankt voor de nodige steun !

We plaatsen meer details van zodra onze champagneglazen leeg zijn.

5 wereldrecords gebroken... (onder voorbehoud van goedkeuring FAI) - Afstand 4370 km

Geplaatst door Luc om 19:26 | Email dit naar een vriend

Wereldrecord

Wereldrecord

David is zojuist de lijn gepasseerd om het wereldrecord te breken. Hij heeft nu het record voor het type ballon waar hij mee vaart. Hij kan het zelf niet geloven...

Geplaatst door Luc om 6:33 | Email dit naar een vriend

05 juli 2007

Toshiba Transatlantic Flight - update

Toshiba Transatlantic

05 / 07 / 2007 "Uit de lucht gevallen"

Ik ben daarstraks ineens van 11.000 voet naar 9.000 voet gezakt, toen ik even indutte. In het hoofdkwartier zaagden ze al de hele dag aan mijn hoofd dat ik moest proberen te slapen, en kijk wat er gebeurt als je gehoorzaamt. Nu zou ik terug naar 10.000 voet moeten klimmen. Het is een zeer drukke dag geweest, ik heb 903 km gevaren sedert middernacht. Pfff... Volgens het hoofdkwartier heb ik nu 2324 km achter de rug. Ik voel me terug wat opgefrist na mijn dutje en wil zeker dat record breken, al heb ik nog een lange weg af te leggen.

Wat zit er in mijn mand?
Mijn mandje is zo'n 120 cm op 120 cm, dus kleiner dan de meeste eettafels. En wat zit daar dan in? Wel, al mijn veiligheidsuitrusting, opblaasbaar reddingsvlot, zwemvest, helm, landkaarten, zuurstoffles, satelliettelefoons, VHF radio, Argos satelliet systemen, lichtbakens, mes, voedsel, drank, tandenborstel, waterdichte zak. Geen deodorant, zeep of boeken.

Mijn enige luxe is toiletpapier. En ook mijn leesbril is mee, omdat ik niet meer zo jong ben en al wat moeilijkheden krijg om de kaarten te lezen. Een ander voorwerp dat me op al mijn expedities begeleidt is mijn rozenkrans. Tot nu doe heeft hij me altijd veilig thuis gebracht.

Een parachute heb ik niet bij. Met een parachute landen op zee is zeer moeilijk. Als je een paar touwen doorknipt kan je de ballon trouwens laten fungeren als parachute. Het is een enorme oceaan om in te verdwalen en daar heb ik wel schrik voor. Wat ik ook niet bij heb is een slaapzak, waardoor ik vorige nacht aardig kou geleden heb.

Naar het schijnt zal ik tegen de morgen over land gaan varen (Noord-Frankrijk). Als ik geluk heb zie ik de zonsopgang boven de kustlijn. Ik kijk er nu al naar uit.

Actuele toestand: 18:00 UTC - 9500 ft - 3°C - 44,2 Kts - 2612 km

David.

Geplaatst door Luc om 19:18 | Email dit naar een vriend

02 juli 2007

Toshiba Transatlantic Challenge - Groen licht

Toshiba Transatlantic

Vandaag, 2 juli 2007 heeft David Hempleman-Adams het sein gekregen om te starten voor de Toshiba’s Transatlantische vaart.

Als de vooruitzichten aan de grond gunstig blijven, dan zal hij starten vanuit de Feildian Grounds in St. John’s New Foundland en dit omstreeks 1.00 am UTC. Hempleman-Adams hoopt om het bestaande wereldrecord afstand voor de klasse AA-6 te breken, en dit door een vaart in een open mand over de Atlantische oceaan vanuit Canada naar Europa. Hij doet dit solo. Dit is de kleinste gasballon ooit die een poging onderneemt om de oceaan over te steken.

Luc Trullemans, één van belangrijke meteorologen en gekend in de ballonwereld, zal zorgen voor de meteoinfo tijdens deze vaart.

Hempleman-Adams is dit weekend aangekomen te St.John’s. Er waren wat problemen met immigratie want hij had enkel een heen-ticket…..Na verwijzing naar de www.toshibachallenge.com website, was alles in orde.

De balloon is gevuld met helium, en als ballast wordt zand gebruikt, dat zal uitgestrooid worden om te kunnen stijgen. De 3425 km lange overtocht kan tot 4 dagen duren, afhankelijk van het weer. In ieder geval zullen de vermoeidheid en de koude zeker een grote rol spelen.

Een klein team van experts zal vanuit het controle centrum in Weybridge, Surrey, de uitdaging volgen. Elk uur zijn er updates voorzien op de website; zo zul je snelheid, lokatie, hoogte, weer, foto’s en commentaren kunnen terugvinden.

Om David’s track te kunnen volgen, log even in op www.toshibachallenge.com

Geplaatst door Luc om 21:00 | Email dit naar een vriend

21 juni 2007

Nieuwe wereldrecordpoging - transatlantische vaart

Toshiba Transatlantic


LONDEN, 21 Juni, 2007 --- Één van de belangrijke avonturiers op de wereld, David Hempleman-Adams, kondigde vandaag zijn poging aan om het wereldrecord afstand met een gasballon te verbreken. Hij gaat proberen om tijdens deze gevaarlijke expeditie met een kleine heliumballon de noordelijke Atlantische Oceaan over te steken.

In Juli, zal Hempleman-Adams, de eerste man die aan de Noordpool met een ballon vloog, met een kleine gasballon een poging doen om vanuit St John, Newfoundland, Canada, naar Europa te varen. Dit zal dan een nieuw wereldrecord worden. Hij zal in een open rieten mand varen. Dit met extreem lage temperaturen (tot minus 20) en met het risico om in de Noord-Atlantische Oceaan te landen. De afstand van 3425 km kan vier dagen duren, afhankelijk van weersomstandigheden. Dit zal zorgen voor onvoldoende slaap en zo zorgen voor extreme moeheid.

Lees verder : "Nieuwe wereldrecordpoging - transatlantische vaart"

Geplaatst door Luc om 18:32 | Email dit naar een vriend

14 april 2007

Over de Karpaten

Crossing the Carpats

Op vrijdagavond 6 april stegen vier teams op voor een lange afstandsvaart vanuit Marl:

Heinz Kroger & Hansjorg Federl
Dominik Haggeney & Christoph Almodt
Kurt Frieden & Stefan Zeberli
Tomas Hora & Volker Löschhorn

De vaart was bedoeld als training voor Gordon Bennett en als kwalificatie voor de Duitse en Zwitserse teams. Vanuit Marl trokken alle ballonnen richting Kassel - Erfurt Airport (waar geen vliegverkeer was) en dan richting Tsjechische Republiek. Met veel goodwill van de Tsjechische luchtverkeersleiders mochten de teams Praha TMA doorkruisen, op voorwaarde dat ze allemaal een functionerende transponder mode C hadden en op een hoogte van 90 à 100 FL zouden blijven. Einde van de vaart voor Heinz Kroger, zijn transponder werkte niet naar behoren.

We voeren verder richting Brno en dan Slovakije in, waar we de tweede nacht doorbrachten, alle ballons op ongeveer een kilometer van elkaar. Na enkele uren bereikten we het Hongaarse luchtruim en daarna Roemenië. Ook hier mochten we binnen, op voorwaarde dat we na de landing meteen de politie zouden bellen en de transponder constant zouden aan houden. De Karpaten naderden, en dat was echt een spectaculair zicht in het heldere maanlicht. Tegen zonsopgang lieten we het 2300m hoge gebergte achter ons. Omdat er geen toestemming kwam om Bulgarije binnen te varen beslisten alle teams om in de loop van de ochtend te landen.

We werden met bijzonder veel gastvrijheid ontvangen door de Roemenen. De regio waar we landden is arm, er is nog geen stromend water in de huizen en er is slechts 1 verwarmde kamer in het hele huis (de keuken). Nochtans werden we op een fantastisch feestmaal onthaald en kregen we hulp zonder erom te moeten vragen. Overal om ons heen was hartelijkheid te vinden. De plaatselijke politie nam zelfs contact op met de grensposten zodat onze terugreis gemakkelijker zou zijn. De crew was kort na de landing bij de mand, een echte prestatie vermits ze onderweg panne hadden gehad en de wegen steeds slechter werden.

Landing

Na het inpakken kwamen alle teams samen om terug naar huis te rijden (een rit van 2 dagen). Onderweg hebben we veel plezier gemaakt en ook zeer veel bijgeleerd, vermits alle informatie openlijk en vriendschappelijk met elkaar gedeeld werd.

Vriendelijke groeten,

Tomas

Geplaatst door Luc om 22:09 | Email dit naar een vriend

16 februari 2007

Ik wil maar even...

Vaartijd: 62 u 45 min.
Afstand: 1,966.1 km 1,221.7 mijl
Geland: Crete, NE 08:45 CST N 40- 39.165 W 096- 51.950

Van Andy, 5 febr. 2007:
Ik wil maar even van deze gelegenheid gebruik maken om iedereen hartelijk te danken en te vertellen wat een fantastische vaart we gemaakt hebben. We hebben niet ons doel bereikt, maar op het gebied van avontuurlijkheid is deze vaart absoluut een topper geweest. We hebben de hele vaart moeten plannen en een uitstekend team moeten samenstellen in minder dan 40 dagen.

Voor mijn team en voor iedereen over de hele wereld die de vaart gevolgd heeft, hoop ik dat jullie tijd goed besteed was. We hebben bovendien veel bijgeleerd over het gedrag van ons materiaal bij langdurige blootstelling aan vriestemperaturen. Hopelijk zal een volgende vaart beter verlopen, want Sam en ik overwegen de uitdaging alsnog tot een goed einde te brengen. Mogelijk starten we opnieuw waar we geland zijn, om de reis af te maken voor zijn deadline einde maart. Hou ons in de gaten, want we gaan proberen te vermijden dat Sam zijn 10 jaar oude weddenschap verliest.

Vriendelijke groeten aan allemaal,

Andy Cayton

Geplaatst door Luc om 21:42 | Email dit naar een vriend

01 februari 2007

Update #6 - Veilige landing in Crete, Nebraska

31 January 8 p.m. EST

Andy is veilig en wel op weg naar Oklahoma City, samen met Mark en Johanna Caviezel en de ballon. Hij naderde laag over de stad aan 40 mph en maakte een ruwe landing waarbij hij eigenlijk uit de mand tuimelde. Gelukkig kon Andy het sleeptouw vastgrijpen en zo beletten dat de ballon in een bomenrij terecht kwam. De chasecrew was eventjes later ook ter plaatse, en de ballon bleef onbeschadigd.

Op de volgende link vind je een kort artikel uit de Lincoln Journal Star: Balloonists land unexpectedly in area
en een langer artikel onder volgende link:
Balloonists escape rough landing near Crete

Geplaatst door Luc om 20:12 | Email dit naar een vriend

31 januari 2007

Update #5 - Landing gepland

9:00 p.m. EST, 30 January:

De piloten vertoeven momenteel op 12000 ft en hebben nog maar 3 zakken ballast over, waardoor ze niet op de juiste hoogte kunnen blijven varen om het record te evenaren. Andy heeft beslist morgenochtend na dageraad te landen, vermoedelijk in de buurt van Enid, OK (ongeveer 50 mijl ten noorden van Oklahoma City). De crew staat vertrekkensklaar om de avonturiers op te vangen en hen van droge kleding en voedsel te voorzien.

Geplaatst door Luc om 17:44 | Email dit naar een vriend

29 januari 2007

Update #4: "Andy en Sam zijn vertrokken"

Voor diegenen die niet online de tracking aan het volgen zijn.. Andy en Sam zijn gestart voor hun vlucht om 2345z en zijn nu actueel op 12,000' MSL richting NO en dit aan een 35 km/hr. Ze hebben al 100 km van hun poging achter de rug. Zie hieronder de foto's van de start. Don had juist een gesprek met Andy, en alles verloopt naar wens..

tracker : http://track.gasballon.be/andyballon.php

launch03_sm.jpglaunch04_sm.jpg
launch_air3_sm.jpglaunch05_sm.jpg
launch_air2_sm.jpg

Geplaatst door Luc om 4:26 | Email dit naar een vriend

28 januari 2007

Update #3 : de vlucht is uitgesteld

De vlucht is 2 uren uitgesteld. Het is momenteel te winderig om de ballon te vullen. Nieuwe afspraak voor de start is nu 6 p.m. PST. (02:00 Hr UTC)

Geplaatst door Luc om 23:32 | Email dit naar een vriend

Update #2 : "Andy says it's a GO for launch"

Update
1500z zondag, 28 januari, 2007
Andy vertelt ons dat hij om ongeveer 4:00 p.m. zal OPSTIJGEN, UTC : 0000z 29 Januari.

Vullen ballon is voorzien omstreeks de middag. UTC : 2000z 28 Januari.

Initieel zal de vaart starten en meteen stijgen naar 12.000 ft, zo over Las Vegas, dan over Newexico, en dan naar 18.000 ft in the jetstream on zo een 60-uurs vaart te maken.

Geplaatst door Luc om 16:28 | Email dit naar een vriend

25 januari 2007

Update #1 : "ik ben morgen onderweg"

OK, alles is in orde. Gas is besteld en zal er zijn als wij aankomen. De nieuwe locatie voor het opbouwen en de start zondagmorgen is CA89 Skylark Field in Lake Elsinore, CA ( N33 37.801 W117 18.103 ). Dit is dichter bij onze verblijfplaats en we hebben de toelating.
Voor het luchtruim hebben wij alle toelatingen, dit dankzij het harde werk van John Hager, Tim Baggett en de mannen van Albuquerque Center.
Don geeft ons groen licht om te starten richting CA. De meeste van de crewleden zullen morgen al aankomen in CA.

Nogmaals hartelijk dank voor alle hulp en steun. Ik ben morgen onderweg om 04:30 EST.
See you all in CA.

Andy

Geplaatst door Luc om 23:22 | Email dit naar een vriend

Eerste gasballon recordpoging - nieuws van de piloot

Hallo iedereen, lang geleden dat we nog van elkaar hoorden! Er is een hoop gebeurd sedert maart 2005, en het meeste daarvan heeft te maken met gasballonvaren.

First Gas Balloon Record Attempt

Het eerste avontuur na mijn laatste post was mijn deelname voor de US aan Gordon Bennett 2005 te Albuquerque. Het was nog maar mijn derde gasballonvaart, geen wonder dus dat ik zeer vereerd was om deel uit te maken van het US team. Danny Suskin was mijn co-piloot en we eindigden op een mooie 5de plaats, waren het eerste van de drie US teams en vlogen de verste afstand van alle Amerikaanse teams in alle edities van de Gordon Bennett race (1,962 km of 1,219 mijl). Het Belgische team Bob Berben - Benoit Siméons won de wedstrijd en zette het wereldrecord op zijn naam met een afstand van 3400 km of 2113 mijl. Richard Abruzzo behaalde reeds eerder het AA-6 afstandsrecord in de categorie van de vrije ballonnen.

Lees verder : "Eerste gasballon recordpoging - nieuws van de piloot"

Geplaatst door Luc om 23:00 | Email dit naar een vriend

Groen licht - Wereldrecordpoging gasballon afstand

Wereldrecordpoging

Het is zover. Dit weekend wordt een poging gedaan om het wereldrecord van Bob Berben en Benoit Simeons gasballon, zijnde 3400 km, te verbeteren.
Vermoedelijk start men vanop het kleine vliegveld Parris Valley (L65), ten zuiden van March AFB. Voor de liefhebbers, de coördinaten N 33 45.649 - W117 13.097

WE HAVE A GREEN LIGHT ! Dit bericht kregen we eerder deze week van Andy Cayton. Don, de meteoman geeft een venster vanaf 28ste januari.
De crew en de piloot zullen aankomen in Lake Elsinore, CA ten laatste de 27ste voor de laatste voorbereidingen.
Klik op de volgende link, en je ziet wat de bedoeling is van deze vaart.

Start zondagmorgen

Wij wensen Andy alvast veel succes met deze poging! En volgen, dat doen we online !!!

Geplaatst door Luc om 18:29 | Email dit naar een vriend

21 januari 2007

Geboren in een mand

Geboren in een mand

Beste vrienden ballonfanaten,

Op maandag 10 april 2006 is Albert Vanden Bemden overleden op 88-jarige leeftijd.

Hij was een heerlijk man. Altijd goedgemutst. Problemen loste hij met een kwinkslag op.
Een heerlijk koppel, met zijn Fientje. Overal waren ze samen. Ze waren een voorbeeld van hoe mensen mooi ‘hun oude dag’ kunnen beleven. Wie van ons zou niet hopen dat hij/zijzelf, onze ouders, onze grootouders zo warm en hartelijk en levenslustig oud mogen worden?

Zijn begrafenis was dan ook geen treuren om de dood; veeleer het vieren van een prachtig geleefd leven.

Albert was niet alleen een heerlijk man. Hij was bovenal een groot piloot. Over zichzelf zei hij: ‘Ik ben in een ballon geboren’, doelend op zijn vader die piloot was en ballonnen fabriceerde. Heel zijn leven heeft in het teken gestaan van ballonvaren.
Als kleuter liep hij rond in de werkplaats en zag het opstijgen van de ballons. Als jongeman volgde hij zijn vader op en werd eveneens piloot. Vierhonderd gasballonvaarten heeft hij gemaakt. Over heel Europa; in zeer avontuurlijke omstandigheden. Zonder GPS, zonder GSM, zonder laptop, zonder radio’s, zonder telefoon. Heroïsche avonturen heeft hij meegemaakt!

Hij vertelde zijn avonturen graag en er was geen ophouden aan als hij begon te vertellen.
Iedereen zat steeds geboeid naar hem te luisteren. Lachend ook, want Albert ging lachend door het leven. Een levensgenieter. De fles was voor hem altijd half vol; nooit half leeg.

Realistisch was hij echter eveneens en met het vorderen van de jaren voelde hij zijn einde naderen.
Hij wist dat we allemaal aan zijn lippen hingen. Hij wist dat hij inspirerend was voor ons allemaal: door zijn verhalen is het gasballonvaren weer aan een opmars begonnen in België.
Hij was daar zeer gelukkig om.
Daarom was hij een tijd geleden zijn memoires op papier beginnen zetten. De dood heeft hem spijtig genoeg ingehaald. Zijn boek was nog niet af. Een paar enthousiastelingen hebben echter hun schouders onder het project gestoken, en zo kan de KBBF jullie meedelen dat vanaf nu een zeer mooi boek te koop zal worden aangeboden. Vol kleurrijke foto’s uit Alberts privearchief. Met duizend-en-een verhalen recht uit Alberts mond. In een kwaliteitsvolle druk. Op een 130-tal pagina’s.
Het boek zal, op uitdrukkelijke wens van Albert, zowel in het Frans als in het Nederlands worden uitgegeven.
Een boek om te lezen, te hebben, te houden, te schenken.

Je kan dus NU het boek kopen. Aan 30 Euro.
Koop het voor jezelf, als geschenk voor je crew, als geschenk voor je sponsor, als geschenk voor je vrienden!
De boeken zullen kunnen afgehaald worden en eventueel bij een aantal ballonvaarders-verdeelpunten thuis. Zij kunnen ook worden opgestuurd mits voorafbetaling van de verzendkosten. Wil je er nog een ? Wees dan snel, want deze beperkte uitgave zal snel uitverkocht zijn. Eerst is eerst. Je kan contact opnemen via boek@balloonfederation.be.
Je ontvangt dan per kerende de nodige informatie toegestuurd.

In bijlage als smaakmaker een uittreksel uit de tekst.
Veel leesgenot!

Bijlage :

Lees verder : "Geboren in een mand"

Geplaatst door Luc om 23:06 | Email dit naar een vriend

03 november 2006

Met 2 ballons over de Alpen

Crossing the Alps
Op dit ogenblik staat al een ballon klaar om 2 ballonnen richting Italie. Bedoeling is om tussen 00:00 Hr en 01:00 Hr te starten. Aan boord van de D-OWBA, Tomas Hora en Dominique Hageney en aan boord van de D-OSTZ, Gerald Stürlinger.

De vaart kan online gevolgd worden.
Voor de track ga je naar D-OWBA of naar D-OSTZ

Voor rechtstreeks nieuws en foto's vanuit de mand klik je best op blog gasballonvaart

Het volledige verhaal kun je na de vaart lezen op deze website.

Geplaatst door Luc om 23:58 | Email dit naar een vriend

01 oktober 2006

30 September 2006, Ballonstartplatz 'Gladbeck' is OPEN!

Gladbeck

Na 20 jaar lobbyen was het gisteren eindelijk zo ver, de Ballonstartplatz 'Gladbeck' werd officieel geopend. 10 Gasballons, waaronder ook 1 uit Nederland en Belgie, waren aanwezig om de eerste vaart vanaf deze prachtige locatie te maken.
Het weer gooide echter roet in het eten. In de loop van de voormiddag was een regenfront over het Ruhrgebied getrokken en ook voor 's avonds zag het er niet zo goed uit. De voorziene vossejacht werd dan ook gecancelled.
Om de genodigden geen leeg startveld te moeten voorschotelen werd beslist om de 500m3 grote D-OEIM te vullen.

Gladbeck

Maar wat bleek nu... op het radarbeeld waren ineens alle regenbuien opgelost, ondertussen was het echter te laat om de 10 Gasballons nog gevuld te krijgen, voor de aanvankelijk geplande vossejacht.
Er werd beslist om met een vijftal ballons een vrije vaart te maken onder begeleiding van een tiental 'Hetelucht' collega's.

Gladbeck

De eer om als eerste in het logboek van de Startplatz 'Gladbeck' te worden opgetekend werd opgeeist door de nagelnieuwe Warsteiner D-OWBO (derde vaart).

De avond werd afgerond met een gezellig 'walking dinner' en een frisse schuimende pint.

Gluck ab

Geplaatst door Luc om 23:25 | Email dit naar een vriend

29 september 2006

Tomas and Volker are in the air...

Foto gemaakt door Ben Blass

Tomas Hora en Volker Loeschhorn (team GER1 tijdens de Gordon Bennett) zijn deze morgen gestart voor een gasballonvaart. Deze vaart kan online gevolgd worden op deze site . Klik in menu op LIVE TRACKING.
Bedoeling is van de nacht zeker nog door te varen.

Foto gemaakt door Ben Blass

Geplaatst door Luc om 20:28 | Email dit naar een vriend

25 juni 2006

Mijn eerste gasballonvaart ... vanuit Zwolle

Mijn eerste gasballonvaart ... vanuit Zwolle

Gasballons in Zwolle...

Het is 9 juni als het Warsteiner Ballonfiesta in Zwolle zijn laatste dag nadert, de dag met de opstijging van 4 gasballons. Dat is zeker een reden om er heen te gaan ...4 gasballonnen die opstijgen in Nederland, dat is uniek, daar moeten we bij zijn, maar voor die tijd moet er nog wel even gewerkt worden.
's Ochtends eerst een ochtendvaart want dat gaat natuurlijk ook gewoon door, rond de middag weer thuis en ondertussen besloten dat we om ongeveer twee uur richting Zwolle zouden gaan rijden want we hadden inmiddels vernomen dat daar de voorbereiding voor de gasballonvaart rond drie uur zouden beginnen. Veel tijd om even te gaan slapen was er dus niet, maar goed toch even een uurtje plat gelegen en toen richting Zwolle.

Lees verder : "Mijn eerste gasballonvaart ... vanuit Zwolle"

Geplaatst door Luc om 18:16 | Email dit naar een vriend

16 juni 2006

Als de liefde groter is dan de wil om alleen verder te leven...

Als de liefde groter is dan de wil om alleen verder te leven...

In 1941, huwde Albert Vanden Bemden met Josephine Lecleir, beter gekend als "Fientje", die hij vijf jaar vroeger had achter gelaten in een anjerveld bij Aalst. In zijn boek schrijft hij:

De achtergelaten geliefde
Mijn vader, Felix, moest een opstijging doen vanaf de plaats “De Spiegel” in Jette.
Ik had dan ook aan mijn verloofde gevraagd te komen kijken. Op het ogenblik van opstijging heb ik mijn verloofde gewoonweg in het mandje getild. “Wie is deze juffrouw?” vroeg hij verwonderd. En ik antwoordde :”dat zult ge later wel zien.”
Mijn vader ging een tussenlanding maken om van passagiers te wisselen. Bij deze landing richtte hij zich tot zijn niet verwachtte passagier : “Juffrouw, hier moet U uitstappen” hetgeen mijn verloofde ook deed, maar dan wel midden in een anjerveld. Ikzelf kwam met de volgauto aangereden, werd door mijn vader gevraagd in te stappen en weg was de ballon. Mijn verloofde bleef in paniek achter in een onbekende streek. Gelukkig kon zij meerijden met vrienden, die de overige inzittenden van de ballon waren gevolgd.

---

Met droefheid hebben wij kennis genomen van het overlijden van Fientje.
Fientje overleed maandag op 85 jarige leeftijd en werd donderdag in intieme kring begraven.
Onze gedachten gaan uit naar de familie.

Geplaatst door Luc om 8:37 | Email dit naar een vriend

11 april 2006

Begrafenis Albert Vanden Bemden

Op vraag van de familie willen we iedereen informeren aangaande de begrafenis Albert Vanden Bemden.

Albert zal begraven worden nu zaterdag 15 april om 10 uur.
De dienst voor de begrafenis zal plaatsvinden in de St Martinuskerk te Ganshoren.
Deze bevindt zich op het Koningin Fabiolaplein van Ganshoren.

De familie nodig alle vrienden, sympathisanten en piloten uit op de plechtigheid.

Geplaatst door Luc om 15:05 | Email dit naar een vriend

10 april 2006

Overlijden Albert Vanden Bemden

een grote, kleine man is heengegaan...

Dear Balloonists,

It is with great regret that we must inform you that Albert Vanden Bemden, whom many of you knew, passed away this afternoon at the age of 88.

Albert was a well known balloonist and long time friend of the CIA, and fervent supporter of the Belgian and the World ballooning community. He was considered the living encyclopaedia of early ballooning, and we will all dearly miss Albert, his kindness and his humorous stories.

Our thoughts and heartfelt sympathies are with his family and with his friends.

Philippe De Cock
President Belgian Balloon Federation

JC Weber, president
FAI Ballooning Commission

Ps: Details for the funeral service and contact address for the family will be announced as soon as they are known.

Geplaatst door Luc om 17:42 | Email dit naar een vriend

23 maart 2006

Nieuw wereldrecord AM-03

Recordvaart Greg Winker

FAI has ratified the following Class A (Free balloons) record :
----------------------------------------
Claim number : 11990
Size category AM-03 (Mixed balloons : 400 to 600 mウ)
General Category
Type of record : Distance
Course/location : Moriarty, NM (USA) - White City, KS (USA)
Performance : 920,97 km
Pilot : Gregory J. WINKER (USA)
Balloon : Homebuilt Cameron R-15
Date : 02.10.2005
Previous record : 568.63 km (22.10.1999 - Troy BRADLEY, USA)
----------------------------------------
FAI congratulates the pilot on his splendid achievement.

Geplaatst door Luc om 23:50 | Email dit naar een vriend

31 december 2005

Beste wensen voor 2006

Geplaatst door Luc om 23:59 | Email dit naar een vriend

13 december 2005

Nieuw wereldrecord

FAI has ratified the following Class A (Free ballons) records :
==================================================
Claim numbers : 11989 & 12287
Size categories AA-06 & AA-07 (Gas balloons: 1 200 to 2 200 mウ)
General Category
Type of records : Distance
Course/location : 49th FAI Coupe A駻onautique Gordon Bennett : Albuquerque, NM - Squatteck, QC (Canada)
Performance : 3 400.39 km
Pilot : Bob BERBEN (Belgium)
Crew : Beno�t SIMEONS (Belgium)
Balloon : Homebuilt Bradley Gas 037
Date : 06.10.2005
Previous records : 3 338.25 km (05.02.2003 - Richard ABRUZZO, USA)
==================================================

Geplaatst door Luc om 11:25 | Email dit naar een vriend

06 november 2005

Gasballonvaart naar Zweden

Schwedenfahrt

Ondertussen hebben we wat meer informatie mogen ontvangen over de vaart van 28 oktober vanuit Stuttgart.
Aan boord van de D-OSTZ ?Stuttgarter Hofbrau bevonden zich Tomas Hora en Volker Löshorn. Blijkbaar hebben ze er een gewoonte van gemaakt om rond het tijdstip dat de Gordon Bennett gestreden word ook een vaart met allure te maken, vorig jaar zaten ze nog voor de deelnemer aan de GB (Thionville) in de lucht? dit jaar werd hun vaart uitgesteld omdat Tomas, als launchmaster, actief was in Albuquerque.

Op 28 oktober was het dan zover, rond 17 uur stegen ze op? richting pal Noord? tijdens de nacht werd de ballon op 1200 meter gehouden. Tijdens de dag was het genieten van de herfstkleuren!!! En even doorzakken tot laag boven de grond.
Ondertussen waren op het thuisfront Stephan Handl & Dominik Haggeney het weer aan het bestuderen om van daaruit de vaart te leiden? ook wij hadden ondertussen de site met Tracking ontdekt.

Schwedenfahrt

Lees verder : "Gasballonvaart naar Zweden"

Geplaatst door Luc om 14:23 | Email dit naar een vriend

30 oktober 2005

Start vanuit Stuttgart ...

Ook na de Gordon Bennett kunnen de piloten niet op hun lauweren rusten… ondertussen zijn sommigen reeds bezig om zich proberen te kwalificeren voor de volgende editie!
Vrijdag 28 oktober is in Stuttgart Tomas Hora opgestegen aan boord van de ‘Stuttgarter Hofbräu’-ballon, tijdens de jongste Gordon Bennett nog aktief als Launchmaster, nu reeds terug in de running om een goed resultaat te boeken, met als doel de Duitse kleuren te verdedigen tijdens de GB2006!

Thomas HORA

Na ruim 45 uur bevindt de ballon zich thans boven Zweeds grondgebied…
De track is te volgen via onderstaande link:

Volgen track gasballon

Geplaatst door Luc om 14:33 | Email dit naar een vriend

04 oktober 2005

Succesvolle recordvaart AM-3

Ondertussen kregen we van Greg Winker te horen dat hij zijn recordpoging AM-3 distance tot een goed einde heeft gebracht, het oude record van 568,63 km (353,33 mijl) werd nagenoeg verdubbeld.
Zijn opzet om ook het duurrecord op zijn naam te schrijven kon hij echter niet waar maken, de vaart werd na ruim 23 uur be︵ndigd... dus juist voor sunrise.
Kort na take-off stelde Greg vast dat de valve niet naar behoren functioneerde. Door de verwarming van de zon zou de ballon anders ongecontroleerd beginnen stijgen.

N8068A-record.jpg

Geplaatst door Luc om 3:36 | Email dit naar een vriend

02 oktober 2005

Recordvaart Rosi鑽e AM-3

Deze morgen 2u30 (Lt) terug uit de veren! We zijn naar Albuquerque gekomen om gasballons te zien... dus ook een vaart met een Rosi鑽e mochten we niet missen.

Winker.JPG

Lees verder : "Recordvaart Rosi鑽e AM-3"

Geplaatst door Luc om 7:14 | Email dit naar een vriend

25 september 2005

D-PIRAT begint aan tweede jeugd

D-OCOLSinds 1997 hebben we ons hart verloren aan de ‘Gasballon’, niet toevallig 1997… dit was immers het jaar dat dankzij Philippe De Cock én Ronny Van Havere de ‘revival’ van het gasballon varen in België werd ingezet!

In mei 1999 waren we voor het eerst aanwezig tijdens een Gasballon-meeting in Duitsland, meer bepaald in Marl, 18 ballons werden gevuld met waterstof. Tijdens de meteobriefing bleek echter dat de weersverwachtingen NIET van die aard waren om een veilige vaart te verzekeren! Dus werd er beslist om de vaart te cancellen, duizenden kubieke meter gas werd zomaar vrij gelaten!
Voor ons een regelrechte ramp… alles wat we toen onder ogen kregen was ‘nieuw’ voor ons, van de 18 ballons die we toen te zien kregen hebben we er 3 nadien nooit meer teruggezien.

Van tijd tot tijd dromen we wel eens van een ‘Oldtimer-meeting’ voor Gasballons… we vrezen echter dat het wel bij een droom zal blijven. Maar toch… heel af en toe word er nog eens een oudje van onder het stof gehaald!
Enkele jaren terug mocht de OO-BAZ, na jaren lange inactiviteit, opnieuw in volle glorie het luchtruim kleuren. En nu is het de beurt aan de ‘Pirat’.

Dankzij Sabrina en Stefan Handl werd de D-PIRAT terug uit de ‘motteballen’ gehaald.

pictures Frankenballon.de - copyright Stefan HandlOp 27 augustus 2005, na een winterslaap van 5 jaar, begon de ballon, weliswaar met een ‘nieuw’ registratienummer, aan zijn tweede jeugd. Onder het registratienummer D-OCOL steeg de ballon op in Burgkirchen, vergezeld door de D-ORZL, na 3 uur zette Sabrina de ballon terug aan de grond te Kupferstatt.

Meer foto’s en het volledige verhaal zijn terug te vinden op www.frankenballon.de!

Glück ab und Gut land

Donald & Luc Buyle

Geplaatst door Luc om 9:42 | Email dit naar een vriend

29 maart 2005

Doop gasballon te Düsseldorf

Eindelijk was het zover. De D-OOWS nam deel aan de NRW-Cup te Düsseldorf en dit was dus de ideale gelegenheid om deze ballon te dopen.
Deze ballon heeft een hele lange geschiedenis achter de rug. In 1994 werd hij in de ateliers van Ballonbau Wörner gemaakt en voorzien van de Warsteiner publiciteit. Deze ballon, een 640-er werd door niemand echter gebruikt. Niemand kon deze ballon volledig luchtwaardig maken om uiteenlopende redenen. (te duur, te klein, verzekering,...)

Tien jaar later werden de koppen echter bij elkaar gestoken en met tien leden van de 'Startplatzgemeinschaft Gladbeck' werd een mand en de nodige bijbehorigheden aangekocht, de ballon luchtwaardig gemaakt en gekeurd, de verzekering betaald, enzovoort...
Intussen heeft deze ballon al enkele vaarten achter de rug. Voor een doop was het moeilijk om alle tien de piloten samen te brengen.

De ballon kreeg als doopnaam : Gladbeck, hetgeen verwijst naar de 'Startplatzgemeinschaft Gladbeck'. Wij wensen hem en al zijn piloten alvast vele mooie vaarten en goede landingen.




codebase="http://download.macromedia.com/pub/shockwave/cabs/flash/swflash.cab#version=6,0,0,0"

width="460" height="374">






pluginspage="http://www.macromedia.com/go/getflashplayer" type="application/x-shockwave-flash"

width="460" height="374">




Geplaatst door Luc om 0:17 | Email dit naar een vriend

17 februari 2005

Recordclaim AA-03 duurrecord

De FAI heeft de volgende klasse A (vrije ballons) recordclaim ontvangen:
=================================
Claim nummer: 10832
Klasse: AA-03(Gasballons: 400 tot 600 mウ)
Algemene Klasse
Soort record : Duurrecord
Locatie: Amarillo, TX (USA)
Prestatie: 46 h 55 min
Piloot: Troy BRADLEY (USA)
Ballon: Zelfgebouwde ballon
Datum: 11.02.2005
Huidig record: 46h 10mn (30/03/1941 - Serge SINOVEEV, USSR)
===========================================
Dit zijn de voorlopige gegevens. De exacte cijfers worden pas bekendgemaakt nadat alle bewijzen geverifieerd zijn en het record ter ratificatie is aangeboden.

Geplaatst door Luc om 22:18 | Email dit naar een vriend

11 februari 2005

AA-3 - recordpoging - update #3

Record attemp...

Troy is veilig geland na een succesvolle en opwindende AA-3 recordpoging.

Degenen die zijn vaart van nabij gevolgd hebben weten dat het echt spannend is geweest. Volgens de berekeningen heeft Troy het bestaande record verbroken met de vereiste 1%.

Lou Billones (Team Meteorologist): "Troy is er goed in geslaagd de tracks voldoende aan te passen zodat het mogelijk werd het record te breken".

Vorige nacht en vanmorgen kreeg Troy af te rekenen met windsnelheden van meer dan 50 mijl per uur, die iedereen zorgen baarden. In de namiddag vaarde hij op een hoogte van 5000 voet richting Florida, waarbij de ballon snelheden haalde van meer dan 50 knopen. Toen vaststond dat het duurrecord gesneuveld was en Troy het gecontroleerde luchtruim rond Columbus verlaten had, kreeg hij de raad te dalen om zo trager te gaan varen. Dit had hevige turbulentie tot gevolg. Daarna heeft hij de inversie afgewacht waardoor de landingssnelheid nog zou afnemen.

Om 2154Z heeft Troy de ballon veilig aan de grond gezet op ongeveer 30 mijl ten zuiden van Columbus, GA.

Geplaatst door Luc om 23:00 | Email dit naar een vriend

AA-3 - recordpoging - update #2

Record attemp...

10 februari 2005 : 2230Z :

Troy Bradley is nu al meer dan 24 uur in de lucht en bevindt zich momenteel ten noorden van Oklahoma City, OK (N36ー409323, W97ー307839). In zijn laatste bericht meldde Troy: "Op dit ogenblik is het gewoon een leuke avondvaart". Hij vaarde toen op 1000 voet, richting 40ー, snelheid 13 mijl per uur.

Eerder vandaag ging Troy richting Vance AFB en moest stijgen om uit de buurt van oefenvliegtuigen te blijven. Deze stijging deed zijn snelheid toenemen tot meer dan 20 mijl per uur en stuurde hem naar 90ー, oostelijker dan de bedoeling was. Hij vertelde dat hij het extreem druk had tot hij het gebied verlaten had en terug mocht dalen.

Voor degenen onder u die meer foto's willen: de crew heeft de ballon in zicht, maar ze zijn niet dichtbij genoeg om goede foto's te nemen. Maar ze zullen in elk geval blijven proberen...

---

whit landvater
gardnerville, nevada

Geplaatst door Luc om 18:44 | Email dit naar een vriend

10 februari 2005

AA-3 - recordpoging - update #1

Troy Bradley is gestart voor zijn AA-3 duur wereldrecordpoging om 22:26Z (16:46:49 Central). Je kan zijn voortgang hier volgen.

Geplaatst door Luc om 0:05 | Email dit naar een vriend

09 februari 2005

AA-3 recordpoging- duur

Recordpoging...We zijn terug in Amarillo voor een nieuwe recordpoging (AA-3 duurrecord).

het weer is super en we hopen te kunnen opstijgen op tussen 9 Feb 0200 Z en 10 Feb 0000 Z. Actueel is het de beste weersituatie tot nu toe deze winter.

Interesse om de vaart te volgen ? Surf dan even naar deze site

Troy Bradley

Geplaatst door Luc om 16:07 | Email dit naar een vriend

09 januari 2005

Gas Balloon Events Calendar

Op vraag van velen is de Gas Balloon Events Calendar terug online geplaatst. Op dit ogenblik zijn er al een 10-tal gasballon meetings/wedstrijden opgenomen in deze kalender.

- 12° Winterwettfahrt for Gas Balloons
- 9° Linde-Wasen-Cup
- 14° Richard-Schütze-Wettfahrt
- 9° Gasballon-Dauerwettfahrt um den Friedrich-Thode-Wanderpreis
- Deutsche Meisterschaft Gasballon
- 7° Ballonfreunde Lechfeld Cup for Gas balloons
- 8° Internationale Bitterfelder Gasballonwoche
- 10° Linde-Cup for Gas Balloons
- 30° Oberbayerische Herbstwettfahrt
- 49° Gordon Bennett

Er zullen zeker nog gasballon evenementen ontbreken in deze lijst.

Als inrichter of vereniging kan je nu zelf gegevens toevoegen. Hiervoor gebruik je de knop "ad gas balloon events"

Uw eigen kalender samenstellen
Wat ook nieuw is, dat is dat je via "my calendar" een eigen selectie kunt maken van de meetings/wedstrijden waar je naartoe wilt gaan. (als ballonteam of bijvoorbeeld als spotter)

Meteen een overzicht van de vijf eerstvolgende meetings
Alle gasballon meetings/wedstrijden komen ook op de frontpagina van de kalender. Nadat de activiteit voorbij is, wordt de informatie automatisch verwijderd.

Naar deze kalender kun je gaan via...
deze link of natuurlijk door de knop 'Kalender' bovenaan in de menubalk.

Geplaatst door Luc om 11:54 | Email dit naar een vriend

06 december 2004

Als dromen werkelijkheid worden…

Een verslag van mijn eerste gasballonvaart op zondag 31/10/2004.

Als dromen ...

Op zaterdag 30/10 rond 14 u kreeg ik een telefoontje: ben je vrij morgen en kan je eventueel zorgen voor een auto en crew? Omdat het telefoontje van Bob Berben kwam klopte mijn hart direct in mijn keel... een GASballonvaart? Dat was een van de weinige dingen in het ballonvaren wat nog op mijn verlanglijstje stond. Even nadenken, crew gezocht en direct gevonden (BEDANKT Christiaan en Linda), en 5 minuten later terug gebeld: alles geregeld!

En zo komt het dat wij op zondag 31/10/04 's morgens om 03:30 moesten opstaan (gelukkig net winteruur, dus één uurtje langer slapen…) om iedereen op te pikken en we om 09.30 uur reeds op het opstijgterrein in het Duitse Düsseldorf aankwamen. Afgesproken was om samen met piloten Bob en Benoit, en Christophe en Jan de lucht in te gaan met "Miche", de 1000m3 grote (voor mij kleine) gasballon van Bob.

Ballonvaren zoals tientallen jaren geleden, als een vogel zo vrij, immens stil, en met 25 zandzakken van ong.15 kg elk rond de mand. Kijken en genieten was de boodschap, en dat heb ik dan ook met volle teugen gedaan. Eigenlijk besef ik nu pas ten volle wat ik die dag heb meegemaakt. Enkele uren was ik heel dicht bij de hemel.

Lees verder : "Als dromen werkelijkheid worden…"

Geplaatst door Luc om 19:37 | Email dit naar een vriend

18 september 2004

Bedankt !

Hallo iedereen,

Ik wil iedereen bedanken die mij de afgelopen dagen heeft gesteund. Ook was ik verrast met het prachtige geschenk dat ik mocht ontvangen.
De volgende weken zullen nog hard zijn, maar de vriendschap, de sfeer, de steun, ... in het gasballonvaren is uniek, en alleen dat al zal mij zeker sterker maken.
Ik hoop door het ballonvaren overal in de wereld nog vele vrienden te maken.
Ik zie jullie snel terug !

Nancy

::.------.::

Een kaartje voor Nancy? Stuur dit naar

Algemeen Stedelijk Ziekenhuis Aalst
tav Nancy Van Huffel - kamer 602
Merestraat 80
B-9300 Aalst
België

Een SMSje voor Nancy? Stuur dit naar

+32 474 321 479

Wij houden u verder op de hoogte.

Geplaatst door Luc om 16:36 | Email dit naar een vriend

15 september 2004

Doop nieuwe Gasballon

Zondagnamiddag werd, tijdens het 4th Moerser Freiballonfestival, in het Stadspark van Moers een nieuwe Gasballon gedoopt...

Lees verder : "Doop nieuwe Gasballon"

Geplaatst door Luc om 17:22 | Email dit naar een vriend

17 augustus 2004

Een kleine witte gasballon...

Gisteren, zondag 15/8, rond 17:15 u, bij dreigend onweer zag ik plots een kleine gasballon vanuit mijn tuin. Direct de luchtvaartradio gegrepen en contact genomen met de ballon.
Het waren de befaamde gebroeders Leys (4 x winnaars van de Gordon Bennett gasballon race).

Lees verder : "Een kleine witte gasballon..."

Geplaatst door Luc om 21:08 | Email dit naar een vriend

22 juni 2004

Record AA-3 - hoogte

Altitude - OO-BAZEen goed voorbereide hoogtevaart, die echter toch een beetje stressig begint… de helpers die problemen hebben om ter plaatse te geraken en de vaart over het grote natuurgebied de Haard.

Het klaarmaken van de ballon gaat heel vlot. Met vijf zakken zand van 7,5 kg en een overvolle ballon stijg ik heel snel.
De ventielklep vermindert slechts lichtjes de stijgkracht. De kleine ballon maakt soms minder aangename bewegingen. Deze worden door de lage mand heel goed zichtbaar. In 20 minuten bereik ik de maximumhoogte van 4153 m. Dit dus met een gemiddelde stijging van 3,4 meter/seconde. Een lang verblijf op deze hoogte heb ik niet meteen voorzien want zo kan ik dan het luchtruim weer snel vrij maken en aan de grond staan voor zonsondergang.

Lees verder : "Record AA-3 - hoogte"

Geplaatst door Luc om 20:30 | Email dit naar een vriend

30 mei 2004

Met 2, 1 record breken

De bekende karnavals-weersvoorspellingen in Rheinland en de hulp van de verkeersleiding in Paderborn hielpen Benjamin en Wilhelm op Rosenmontag 2004 het 37 jaar oude Duitse record van Heinz Theinert te verbeteren.


OO-BAZHumba, humba, humba, täterä hoor je in het gehele Rheinland en zelfs in verdere delen van de Republiek.

Ja, het is karnaval in Rheinland. Voor ons sportballonvaarders heeft dit feest twee bijzondere voordelen. Eerst en vooral zijn de weersvoorspellingen gericht naar deze dagen. Regen, sneeuw en zon zijn op alle kanalen te horen, en wanneer deze ‘dolle’ dagen dichterbij komen en de weersvoorspellingen zich meer en meer aanpassen, maakt de ballonvaarder zijn ‘eigen’ weersvoorspelling. Als dit dan met de in de media gepubliceerde voorspellingen overeenkomt begint de eigen planning voor één van de belangrijkste feestdagen in Rheinland.
We waren deze winter niet zoveel met mooi ballonweer verwend geworden, zodoende wordt elke kans met beide handen gegrepen.

Een overzicht
De planning is een 37 jaren oud Duits duurrecord te verbreken. De Augsburger Heinz Theinert heeft sinds 1967 met de ‘Einer’ dit record met tien uur en dertig minuten. "De naam ‘Einer’", zo vertelde mij de weduwe van Heinz Theinert, die in 1985 op 65-jarige leeftijd overleed, "komt eigenlijk door de zeer kleine ballonmand die maar voor één persoon bestemd is". Deze mand kan je nu bezichtigen in het ballonmuseum te Gersthofen. Een andere Augsburgse piloot, Erich Märkl, is sinds 1967 de recordhouder hoogte met 2630 meter en heeft meer dan 50 vaarten met de ‘Einer’ gemaakt. “Erich, wanneer schrijf je je ballonmemoires ?”

Lees verder : "Met 2, 1 record breken"

Geplaatst door Luc om 15:20 | Email dit naar een vriend

13 april 2004

Gasballon te koop

G-BWVMHallo iedereen,

Ik heb een gasballon te koop. Een volledige netloze gasballon.

Details:

Gasballon
G-BWVM Thunder & Colt 1,000 mウ. netloos, bouwjaar 1996.
Standaard bewijs van luchtwaardigheid,254 uur totaal aantal uren enveloppe.
Systeem heeft 2 manden; de originele en een speciaal Lindstrand model, met slechts drie vaarten. Alles om te gaan gasballonvaren.
Prijs: $20,000


voor meer details contacteer Sam Parks
(+1) 704-873-0080 office
(+1) 704-872-0562 home
(+1)704-902-0124 cell
Bedankt

Geplaatst door Luc om 21:11 | Email dit naar een vriend

04 december 2003

Te Koop : gasballon

Gasballoon - Te koopTe Koop : Wörner Gasballon – 100 vaarten – bouwjaar 1989 – zeer goed onderhouden – vaarklaar – grootte 1050 m³ - lichte enveloppe – net – ventiel – mand – korfring – sleeptouw – getest op Gordon Bennett – bij vaarten 1+4, ongeveer 25 zakken ballast


Contact
Herr Rainer Herkenhoff
Bürgermeister-Meyer-Strasse 19a
49497 Mettingen/Westfalen
Deutschland

Telefon: (+49) 5452-935493
Telefon Mobil: (+49) 172-2917912
E-Mail: rainer.herkenhoff@t-online.de

Geplaatst door Luc om 18:35 | Email dit naar een vriend

22 november 2003

Old Glory… OO-BAZ

Benoît SimeonsOoit was hij, met zijn 16 jaar, de jongste piloot in Europa… Benoît Siméons. Geboren in een familie van ballonvaarders, ook zijn twee broers Patrick & Jean-Frédéric delen dezelfde passie.
Als geboren avonturier heeft hij, met de warmeluchtballon, de vier windstreken van de wereld bezocht. Op zijn curriculum vitae prijken onderandere een vaart over de Chinese Muur… vaarten boven de woestijn van New Mexico, Marokko, Tunesië, Quatar, Karakoum… opstijgingen van op het Rode Plein in Moskou… verschillende Nationale records… vice wereldkampioen warmelucht-luchtschip…
En toch vond Benoît, met zijn +16oo vlieguren, dat er nog iets aan zijn palmares ontbrak… een gasballonvaart!

Lees verder : "Old Glory… OO-BAZ"

Geplaatst door Luc om 21:55 | Email dit naar een vriend

16 november 2003

Heet, koud, snel, traag en spannend

Zoals elk jaar kijken we geweldig uit naar de race der races, dit jaar was het niet anders. De voorbereidingen waren weeral niet gelopen zoals we gedacht hadden, veel werk op het bedrijf en een drukke zomeragenda maakten dat een paar vergaderingen afgezegd werden en het voorbereidend werk bleef liggen, zodat het nog maar eens op het einde spurten was om toch nog iets klaar te hebben. Maar improviseren kunnen we, dus toch nog redelijk goed in orde met alles, vertrokken we donderdagnamiddag met goede moed. Het objectief : winnen, dat is alles.

Het vervolg van dit verhaal achter de voorbije Gordon Bennett kun je vinden door te klikken op onderstaande foto.

Het verhaal ....

Geplaatst door Luc om 15:30 | Email dit naar een vriend

11 november 2003

5. Gasballonsymposium 2003

Beste gasballonvrienden,

Gas Balloon Symposium Ik nodig u hartelijk uit voor het 5de gasballonsymposium. Het wordt een succesvol symposium, als we terug kunnen rekenen op een talrijke opkomst van de Gasballonvaarders.
Zoals de voorbije 4 jaar bewezen is, is er in en rond Künzell voldoende goedkope overnachtingsmogelijkheid. Om de nodige stoelen en voldoende maaltijden te kunnen voorzien, vraag ik om informeel uw komst te willen bevestigen via telefoon (+49) 2841-8585 of fax (+49) 2841-81315 of via email naar w.eimers@dfsv.de

Glück ab Wilhelm Eimers


Agenda :

Lees verder : "5. Gasballonsymposium 2003"

Geplaatst door Luc om 20:00 | Email dit naar een vriend

08 november 2003

Spassiva Kaliningrad

“Spassiva Kaliningrad”

Kaliningrad Vrijdag, heel vroeg in de ochtend vertrokken Stefan en ik met onze ballon in de richting van Marl, in de hoop om nergens files te hebben.
Na een rit van zo’n acht uur kwamen wij aan in Marl., genoten van een zeer lange lunch en begonnen dan met het vullen van de zandzakken. Wij waren het eerste team dat aankwam op het opstijgveld, en zo hadden we de mogelijkheid om een ideale plaats in de schaduw te kiezen. Door de hitte begonnen wij zeer langzaam met het voorbereiden van de mand en de envelop. Het vullen startte om 19:00 Hr. (LT)

Lees verder : "Spassiva Kaliningrad"

Geplaatst door Luc om 12:04 | Email dit naar een vriend

05 november 2003

Het land waar de Cheddar groeit…

Het land waar de Cheddar groeit….

door Stefan Handl

16.10.2003 – 17.10.2003
Gersthofen – Cheddar Res.

Coast UK

Om het hoge drukgebied boven de Noordzee te gebruiken voor een snelle vlucht naar Engeland was de vraag waterstof of geen waterstof. Maar Wolfgang Kunz, onze ballonmeester, maakte het onmogelijke mogelijk. Wij allen, met inbegrip van onze voorzitter, werkten samen om de D-OCOL in de lucht te brengen.

Maandag hadden wij Colin gewaarschuwd (Cameron Balloons) dat wij zijn hulp na het landen nodig zouden hebben. Het vluchtplan werd precies gepland en werd bevestigd door de luchtverkeerscontrole. Kort voor de vaart kregen wij de informatie dat ‘VFR by night’ in Ierland niet werd toegestaan.

Lees verder : "Het land waar de Cheddar groeit…"

Geplaatst door Luc om 19:43 | Email dit naar een vriend

02 november 2003

Overtocht naar Engeland

Map vaart Duitsland - Engeland
Extra informatie over deze tocht
Door een klik op de kaart krijgt men de volledige track te zien van deze overtocht.

03:36 - Start Oer-Erkenschwick
04:45 - Wesel
09:00 - Kustlijn - hoogte : 520 meter - snelheid 43 km/hr

over zee : in 03:32 Hr - snelheid 52 km/hr - 500 m hoogte - vaarlijn 185 km

14:30 - Militaire CTR Mahan - 25 km/hr
18:55 - Landing op 5 km van Coventry - rechtstaand op gras.

totaal : 595 km - 15:22 Hr
bemanning : Wilhelm Eimers (553) - Horst von Riegen (30) - Uli Seel (19) - Achim Wissinger (4)

Geplaatst door Luc om 11:42 | Email dit naar een vriend

28 oktober 2003

Met de ballon naar Engeland

Over de noordzee
Ik was lang niet meer in Engeland geweest. De laatste keer was met kerstmis 1996. Toen waren we met vijf aan boord en de landing was in de omgeving van Oxford. De voorbije jaren hebben we nog wel het juiste weer gehad, doch het weer is slechts een van de vele belangrijke punten om zeker naar Engeland te varen.
Deze Engeland-vaart was zonder problemen in de lucht. Enkel na de landing kwamen de grote problemen.
Eenmaal de zee rieken

Geen hulp mogelijk van Engelse ballonvaarders. De overtocht met de boot was ongelooflijk duur geworden. Doch zonder boot lukt het niet om terug voet aan vasteland te zetten. Vroegboeken spaart geld... maar hoe doe je zoiets als ballonvaarder.


De vaart was prachtig. De bemanning bleef goed samen. In de lucht is dit natuurlijk logisch. Doch ook nadien aan de grond.
Ik kijk al uit naar een volgende vaart naar Engeland, doch dan neem ik alvast mijn eigen bier mee.
Wil je het volledige vaartverslag, klik dan even op 蜑n van de foto's.

Wilhelm Eimers

Geplaatst door Luc om 20:55 | Email dit naar een vriend

01 oktober 2003

Nieuwe Belgische Records

De sportcommissie van de Koninklijke belgische A﹀oclub heeft vandaag volgende Klasse AA (Vrije ballons)-records gehomologeerd :
===================================================
Categorie AA-06 (Gasballon :1200 tot 1600 mウ)
Algemeen
Type record : Afstand
Traject/locatie : Arc-et-Senans (FRA) - El Palomar (ESP)
Afstand : 1422,7 km
Piloten : Philippe De Cock en Ronny Van Havere (BEL)
Ballon : OO-BCX -- Belgica II
Datum : 14.09.2003
Vorig record : geen
===================================================
Categorie AA-06 (Gasballon :1200 tot 1600 mウ)
Algemeen
Type record : Duur
Traject/locatie : Arc-et-Senans (FRA) - El Palomar (ESP)
Duur : 41:51 Hrs
Piloten : Philippe De Cock en Ronny Van Havere (BEL)
Ballon : OO-BCX -- Belgica II
Datum : 14.09.2003
Vorig record : geen
===================================================

De sportcommissie feliciteert de piloten met deze prachtige prestatie.

Geplaatst door Luc om 23:41 | Email dit naar een vriend

27 september 2003

Waterstof

Fuel-cell busses
Voor alle gasballonpiloten. BP heeft toestemming gevraagd om te beginnen met de plannen voor Groot-Brittannië's eerste waterstof tankstation in Hornchurch (Essex). Het station dient voor de levering van bussen die rijden op waterstof en die in vele Europese steden gebruikt worden voor proeven in het kader van properder stedelijk vervoer voor Europa. De waterstof zal onder druk gebracht worden tot 5000 psi.

Geplaatst door Luc om 12:30 | Email dit naar een vriend

30 augustus 2003

Nieuwe site

Zoals je ziet is er de laatste maanden gewerkt om een 'vernieuwde' gasballonsite te maken. En, na heel wat aanpassingen, aanvullingen, nieuwe items, ... is het nu eindelijk zover.

De site is klaar in het Nederlands en grotendeels ook al in het Engels. Bedoeling is om deze ook in het Frans en het Duits klaar te krijgen. Dit zal nog wat extra werk vragen, maar vooral de hulp van een aantal mensen die het een en 't ander willen vertalen.

In elk geval, veel surfgenot. Raadpleeg regelmatig de beginpagina, want hier zullen de laatste nieuwtjes ivm gasballonvaren geplaatst worden.

Geplaatst door Luc om 20:56 | Email dit naar een vriend

Laatste berichten

America's Challenge Race afgelast voor 2009
14th America's Challenge - start uitgesteld
11. Friedrich Thode Wettfahrt
6° Coupe de Nouveau Siècle
Lichter dan lucht
Mannen met een missie...
Helma Sjuts overleden
D-OCOX - Belgica II vaart opnieuw!
En daar begint het verhaal van vrijdag, 24 augustus 2007!
VEILIG GELAND!!!!!!

Archief

oktober 2009
augustus 2009
juli 2009
juni 2009
maart 2009
januari 2009
september 2008
augustus 2008
juli 2008
mei 2008
maart 2008
december 2007
oktober 2007
september 2007
augustus 2007
juli 2007
juni 2007
mei 2007
april 2007
februari 2007
januari 2007
december 2006
november 2006
oktober 2006
september 2006
augustus 2006
juni 2006
april 2006
maart 2006
december 2005
november 2005
oktober 2005
september 2005
augustus 2005
juli 2005
juni 2005
april 2005
maart 2005
februari 2005
januari 2005
december 2004
november 2004
oktober 2004
september 2004
augustus 2004
juli 2004
juni 2004
mei 2004
april 2004
maart 2004
februari 2004
januari 2004
december 2003
november 2003
oktober 2003
september 2003
augustus 2003

Zoeken


Volledig nieuwsarchief

Partners

Official Gordon Bennett Pages

DFSV

Belgian Balloon Pages