« De laatste straat voor het niets | Startpagina | Hoe Amerika doorkruisen in 2 dagen ? »

06 november 2005

Gasballonvaart naar Zweden

Schwedenfahrt

Ondertussen hebben we wat meer informatie mogen ontvangen over de vaart van 28 oktober vanuit Stuttgart.
Aan boord van de D-OSTZ ?Stuttgarter Hofbrau bevonden zich Tomas Hora en Volker Löshorn. Blijkbaar hebben ze er een gewoonte van gemaakt om rond het tijdstip dat de Gordon Bennett gestreden word ook een vaart met allure te maken, vorig jaar zaten ze nog voor de deelnemer aan de GB (Thionville) in de lucht? dit jaar werd hun vaart uitgesteld omdat Tomas, als launchmaster, actief was in Albuquerque.

Op 28 oktober was het dan zover, rond 17 uur stegen ze op? richting pal Noord? tijdens de nacht werd de ballon op 1200 meter gehouden. Tijdens de dag was het genieten van de herfstkleuren!!! En even doorzakken tot laag boven de grond.
Ondertussen waren op het thuisfront Stephan Handl & Dominik Haggeney het weer aan het bestuderen om van daaruit de vaart te leiden? ook wij hadden ondertussen de site met Tracking ontdekt.

Schwedenfahrt

Tegen zonsondergang zat de ballon in het noorden van Duitsland, en terug op een hoogte van +/- 1400 meter? het werd ons dus duidelijk dat de vaart NIET zou eindigen binnen de Duitse landsgrenzen! 24 uur na de start zaten Tomas en Volker ongeveer 30 km ten N/NO van Hannover.
Rond 1 uur, tijdens de tweede nacht, werd ten noorden van Kiel het ruime sop gekozen? zo langs de Oostkust van Denemarken verder richting Noorden.

Schwedenfahrt

Om 6 uur ?s morgens, ondertussen waren we overgeschakeld naar het winteruur? dus 'n uurtje extra slaap voor elke gewone sterveling, zaten we terug achter het computerscherm? de kaart van Duitsland was ondertussen ingeruild voor een Europese kaart? de ballon bevond zich ten oosten van Arhus, nog altijd boven zee? heading 10?? snelheid 40km/uur.
Met behulp van een protractor werd ook door ons deze koers uitgezet? in die richting lag er nog heel wat land in het vooruitzicht! We hadden natuurlijk wel het raden naar de hoeveelheid ballast nog aan boord.
In de loop van de voormiddag zagen we dat de D-OSTZ door geklommen was naar 2000 meter? wat een koers opleverde tussen 20 en 30?? nog altijd goed maar toch iets minder gunstig om het uiterste Noorden van Zweden te kunnen bereiken!
Iets na de middag werd, ten N/NW van G?org, het Zweedse vasteland bereikt? een uur later bevond de ballon zich op 1600 meter, met een koers terug pal naar het noorden? nog een uur later rees bij ons het vermoeden dat men op zoek was naar een landingsplaats? de D-OSTZ bevond zich nog op 400 meter boven het aardoppervlak, ten oosten van Munkekal.

Schwedenfahrt

46 uur na vertrek stond de ballon in Tostane (Zweden), +/- 75 km ten noorden van G?org terug aan de grond! Later werd er ons verteld dat er nog 250 kg ballast aan boord was? maar Stephan & Dominik hadden van thuis uit laten weten dat de weersomstandigheden niet langer van dien aard waren om een veilige vaart te garanderen!!!

Er werd ons nog een uitgebreid vaartverslag beloofd? dus? word vervolgd!

Geplaatst door Luc om 14:23

Stuur dit nieuws naar

Email dit nieuws naar:


Uw e-mail adres:


Bericht (optioneel):


Archief

maart 2009
januari 2009
september 2008
augustus 2008
juli 2008
mei 2008
maart 2008
december 2007
oktober 2007
september 2007
augustus 2007
juli 2007
juni 2007
mei 2007
april 2007
februari 2007
januari 2007
december 2006
november 2006
oktober 2006
september 2006
augustus 2006
juni 2006
april 2006
maart 2006
december 2005
november 2005
oktober 2005
september 2005
augustus 2005
juli 2005
juni 2005
april 2005
maart 2005
februari 2005
januari 2005
december 2004
november 2004
oktober 2004
september 2004
augustus 2004
juli 2004
juni 2004
mei 2004
april 2004
maart 2004
februari 2004
januari 2004
december 2003
november 2003
oktober 2003
september 2003
augustus 2003

Laatste berichten

Lichter dan lucht
Gasballon wedstrijd tijdens WAG gaat niet door
Mannen met een missie...
Helma Sjuts overleden
15 Teuto-Wettfahrt 2008
Coupe Aéronautique Gordon Bennett 2008 - de teams
D-OCOX - Belgica II vaart opnieuw!
GB 2009 in Geneve
GB 2008 in Albuquerque
America's Challenge - update #2

Zoeken


Volledig nieuwsarchief

Partners

Official Gordon Bennett Pages

DFSV

Belgian Balloon Pages