« GB 2009 in Geneve | Startpagina | Coupe Aéronautique Gordon Bennett 2008 - de teams »

18 mei 2008

D-OCOX - Belgica II vaart opnieuw!

belgica2.jpgMidden 2007 kochten Jürgen Dobbelaere en Gino Ciers samen de enveloppe van de Belgische gasballon Belgica II.
Deze kwam te koop nadat Philippe en Ronny een nieuwe, lichtere ballon kochten, de Albert.
Het had nogal wat voeten in de aarde om de ballon in Duitsland op onze naam te laten keuren en in te schrijven, maar einde 2007 waren alle paperassen eindelijk in orde. En toen werd het slecht ballonweer...
Gelukkig waren we inmiddels de instructievaarten met instructeur Willy Eimers (en zijn ballon) gestart.

Op 19/2/08 was Willy niet vrij maar zouden we een vaart maken met Bob Berben, helaas was dichte mist de spelbreker. Wel konden we die dag samen met Bob al ons materiaal checken en was de D-OCOX zelfs volledig klaar om te vullen met waterstof. Nu waren we gerust, ons materiaal was (bijna) kompleet. Begin mei was het gunstig weer en konden we "Der Willy" strikken om een instructievaart te doen met onze Belgica II.

We vertrokken op donderdagavond 8 mei naar Willy's hotel in Gladbeck, voorlopig ons vaste opstijgterrein, waar alle faciliteiten aanwezig zijn. www.ballon.org
Start was voorzien op 9/5/08 's morgens vroeg (er werd zeer sterke thermiek verwacht op die zeer warme dag). Om 04:00 zijn we dus vol goede moed opgestaan, een halfuurtje later kwam Willy aan en samen hebben we voor de eerste keer onze gasballon opgebouwd en gevuld..
Dit gebeurde allemaal wat trager dan normaal omdat we het opbouwen goed wilden leren en het ook een tijdje geleden was dat de D-OCOX opgeblazen werd.

Toen de ballon gevuld was en prachtig stond te pronken op het mooie opstijgterrein van Gladbeck kregen we eerst nog een stevig ontbijt voorgeschoteld (bedankt crew), en omstreeks 06 uur waren we er klaar voor. Om 6:10 u stegen Willy, Jürgen, Gino en als extra balast de broer van Jürgen, Peter op met een volledig gevulde ballon en maar liefst 48 zandzakken van ong. 12 kg. Bedoeling was zoveel mogelijk approaches en landingen te oefenen en om 06:30 maakten we al een eerste tussenlanding en er zouden er nog veel volgen, afwisselend met als PIC Gino & Jürgen. Er was nogal wat inversie en ook stuurbaarheid maar toch lukten de landingen vrij goed, zowel de trage als de snelle dalingen. Vanzelfsprekend koste ons "spelen" veel gas en ook ballast.
Op 500 ft stond er een wind van 25-30 km per uur maar lager viel die weg. Ideaal dus om alle soorten landingen te trainen... instructeur Willy heeft zelfs tijd gehad om een dutje te doen... het ging gewoon goed en hij begint ons te vertrouwen. Toch kipte zijn "slaapstoel" om toen we toch een wat hardere tussenlanding maakten. Hij was direct opnieuw klaarwakker. Toen werd het tijd om de ingeslikte lucht uit de ballon te krijgen, door het vele stijgen en dalen was er nogal wat lucht bij de waterstof gekomen. Om het gas te laten uitzetten en de lucht uit de ballon te duwen volstaat het wat ballast te "lozen" en te stijgen tot op een hoogte waar de ballon opnieuw helemaal rond gevuld is.

belgica2_1.jpg
Rond 09:30 bereikten we een hoogte van FL 90, en was de ballon weer mooi pral (vol) en konden we de appendix met de pöschelring dichtmaken voor een daling, en Willy wilde graag een snelle daling, een héél snelle daling. Wat gas gelost en daar gingen we, daalsnelheid tot meer dan 6 m. per sec. De ballon boven ons veranderde zelfs in een soort parachute. Gezien we voldoende ballast aan boord hadden was ik er tamelijk gerust in. Plan was om rond de 1000m één of twee zandzakken leeg te gooien om onze val op te vangen en dan te kijken wat de ballon zou doen. Maar "der Willy" had duidelijk andere plannen, op slechts 300 m hoogte, in volle vrije val gingen er 3 volle zakken zand overboord. Het zand waaide omhoog, we daalden sneller dan het zand... Toch nam onze daalsnelheid gevoelig af en met nog een aantal zandlozingen kregen we de ballon (of wat ervan overbleef een zeer Unprallerballon) onder controle en konden we rond 10:15 u veilig landen op een reuzengroot gemaaid grasveld te Toldijk in Nederland. Vriendelijke boer, dus geen probleem.

Heel veel bijgeleerd en helemaal verloren aan het gasballonvaren en blij dat we deze Belgica II konden kopen.
Het was zijn 60ste vaart en dus de eerste vaart met zijn nieuwe bemanning.

Geplaatst door Luc om 19:20

Stuur dit nieuws naar

Email dit nieuws naar:


Uw e-mail adres:


Bericht (optioneel):


Archief

maart 2009
januari 2009
september 2008
augustus 2008
juli 2008
mei 2008
maart 2008
december 2007
oktober 2007
september 2007
augustus 2007
juli 2007
juni 2007
mei 2007
april 2007
februari 2007
januari 2007
december 2006
november 2006
oktober 2006
september 2006
augustus 2006
juni 2006
april 2006
maart 2006
december 2005
november 2005
oktober 2005
september 2005
augustus 2005
juli 2005
juni 2005
april 2005
maart 2005
februari 2005
januari 2005
december 2004
november 2004
oktober 2004
september 2004
augustus 2004
juli 2004
juni 2004
mei 2004
april 2004
maart 2004
februari 2004
januari 2004
december 2003
november 2003
oktober 2003
september 2003
augustus 2003

Laatste berichten

Lichter dan lucht
Gasballon wedstrijd tijdens WAG gaat niet door
Mannen met een missie...
Helma Sjuts overleden
15 Teuto-Wettfahrt 2008
Coupe Aéronautique Gordon Bennett 2008 - de teams
D-OCOX - Belgica II vaart opnieuw!
GB 2009 in Geneve
GB 2008 in Albuquerque
America's Challenge - update #2

Zoeken


Volledig nieuwsarchief

Partners

Official Gordon Bennett Pages

DFSV

Belgian Balloon Pages