« 9nd America's Challenge - einduitslag | Startpagina | Als dromen werkelijkheid worden… »

12 november 2004

Route 66 met de gasballon

America's Challenge 2004

Een 20 uur durende gasballonvaart langs Route 66

Het was al lang mijn droom om in Amerika met een gasballon te varen. Tijdens de Albuquerque International Ballonfiesta in New Mexico zou ook de start plaatsvinden van de America’s Challenge Gas Balloon Race.
Samen met Stefanie Watermeier en Gerd Strasmann vertrokken Bettina en ik vanuit Amsterdam naar de Verenigde Staten. Via Atlanta en Dallas belandden we op de luchthaven van Albuquerque (ABQ). Nog 4 andere teams waren op weg naar ABQ. Hedi Nieland/Alfred Derks, Willi Eimers, Peter Krafczyk/Sepp Scherzer en Anja Kümmerlein/Volker Ricken, Marita Krafczyk, Werner Redeker, Thorsten Samsel.
Iedereen logeerde in het Fairfield Inn Hotel in ABQ en vormde zo één groot Duits team.
Het begin van de wedstrijd was voorzien voor zaterdag 2 oktober; alle ballonnen, de meeste gevuld door Thorsten Samuel (hij werkte zeer hard), waren tijdig klaar voor de start. Gerd en ik stegen op om 19:42u in een heldere en koude avondlucht. ABQ is met zijn 750.000 inwoners zeer dicht bevolkt, en het zicht van al de lichten in de stad was fantastisch mooi.

Ten oosten van het startveld bevindt zich de heuvel Sandia. De metereoloog van dienst had ons verteld dat op grotere hoogte een oostelijke wind heerste. Daarom besloten we te stijgen. Op 13500 voet zaten we boven de Sandia, we gingen steeds sneller. 01:00u in de morgen, -5°C, hoogte 15000 voet. De richting was heel goed.

Onze vrouwen, die ons zouden oppikken na de landing, sliepen rustig in het hotel; ze zouden ons pas de volgende morgen volgen. Tijdens de nacht hoorden we beneden ons enkele coyotes huilen naar de maan.
We waren toen in het midden van Texas. 90°, Snelheid 33 knopen. Als we wilden konden we er een lange vaart van maken richting kust. Maar we zaten met een probleem...

Bij de start hadden we 19 zandzakken aan boord en 30 liter water. Op 16500 voet (zondag om 03:00u) hadden we nog slechts 5 zakken over en het water. We zouden onze best moeten doen om toch nog een goede bestemming te bereiken. Texas beloonde ons met een buitengewoon mooie zonsopgang. We vaarden op dat ogenblik langs de legendarische Route 66.

Onze vrouwen konden we niet bereiken, noch via gsm noch via satelliettelefoon. Wat we niet wisten was dat ze het nochtans heel goed deden. Alleen de logger in onze mand verraadde hen onze positie, en in Duitsland hielp David Strasmann een handje via internet. Wij praatten erover tijdens de vlucht. Hoe verging het de twee vrouwen? Slaagden ze erin ons te volgen? Ongerust waren we niet echt, zowel Bettina als Stefanie hebben de nodige knowhow om ons ook zonder telefonisch contact te vinden.

Met een snelheid van 30 knopen ging het recht naar Oklahoma city. We wisten heel goed dat we geen 2de nacht zouden kunnen doorvaren. OK, we hadden de laatste 10 uur helemaal geen ballast verbruikt, maar we wisten dat het hoe dan ook niet mogelijk was. Daarom beslisten we in de omgeving van Oklahoma city te landen.
Bettina en Stefanie reden op dat ogenblik op highway 40 van ABQ naar Oklahoma. Om 03:15u landden we veilig op een veld, snelheid 20 knopen. Nadat we uit de mand gekrabbeld waren probeerden we onze vrouwen opnieuw op te bellen, en ... het lukte. Ze hadden onze landing gezien en zouden 5 minuten laten bij ons zijn! Het hoeft niet gezegd te worden dat Gerd en ik apetrots waren op onze vrouwtjes.
En wat meer was: onderweg hadden ze zelfs "een paar" flesjes bier op de kop weten te tikken voor ons (ok, het was een grote doos met 30 flesjes ;-) ). 2 vriendelijke Amerikaanse boeren hadden ook onze manoeuvers gezien en kwamen erbij om een handje te helpen.

Bettina en Stefanie dachten dat we op de eerste plaats geëindigd waren. Maar er waren nog 2 ballonnen in de lucht. Richard Abruzzo met ex-gouverneur van New Mexico Gary Johnson, en de broers David en Allan Levin. Beide teams waren aan de tweede nacht begonnen. Daarmee spijkerden ze ons vast op de 3de plaats. Maar voor Bettina, Stefanie, Gerd en ik kon het niet meer stuk. Het was een fantastische ervaring geworden die we nooit meer zullen vergeten. Hopelijk is het niet de laatste keer geweest dat we daar kunnen verblijven.

De race werd afgesloten met de prijsuitreiking op zaterdag 9 oktober, waar we mooie prijzen in ontvangst mochten nemen.

Onze hartelijke dank voor de fijne belevenis aan iedereen die ons geholpen heeft. Vooral Bettina Herkenhoff, Stefanie Watermeier, de organisators Pat Brake en Mark Sullivan en last but not least Thorsten Samsel. Ik denk dat hij àl de Duitse gasballons gevuld heeft. Ook dank aan Willi Eimers en Klaus, omdat we hun kamer mochten gebruiken om te feesten, al was de veiligheidsdienst van het hotel daar niet mee opgezet...

We hopen iedereen volgend jaar terug te zien!!!

Vriendelijke groeten, Rainer

America's Challenge 2004

Geplaatst door Luc om 11:15

Stuur dit nieuws naar

Email dit nieuws naar:


Uw e-mail adres:


Bericht (optioneel):


Archief

maart 2009
januari 2009
september 2008
augustus 2008
juli 2008
mei 2008
maart 2008
december 2007
oktober 2007
september 2007
augustus 2007
juli 2007
juni 2007
mei 2007
april 2007
februari 2007
januari 2007
december 2006
november 2006
oktober 2006
september 2006
augustus 2006
juni 2006
april 2006
maart 2006
december 2005
november 2005
oktober 2005
september 2005
augustus 2005
juli 2005
juni 2005
april 2005
maart 2005
februari 2005
januari 2005
december 2004
november 2004
oktober 2004
september 2004
augustus 2004
juli 2004
juni 2004
mei 2004
april 2004
maart 2004
februari 2004
januari 2004
december 2003
november 2003
oktober 2003
september 2003
augustus 2003

Laatste berichten

Lichter dan lucht
Gasballon wedstrijd tijdens WAG gaat niet door
Mannen met een missie...
Helma Sjuts overleden
15 Teuto-Wettfahrt 2008
Coupe Aéronautique Gordon Bennett 2008 - de teams
D-OCOX - Belgica II vaart opnieuw!
GB 2009 in Geneve
GB 2008 in Albuquerque
America's Challenge - update #2

Zoeken


Volledig nieuwsarchief

Partners

Official Gordon Bennett Pages

DFSV

Belgian Balloon Pages